05.02.2021 Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników Call Center SGB-Banku SA

Odebrałeś telefon od nieznajomego, który podaje się za pracownika „działu technicznego” Banku?

Wypytuje Cię o poufne dane Twojej karty płatniczej czy prosi o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej?

Nakłania do instalacji programu do zdalnej obsługi Twojego urządzenia, z którego logujesz się do bankowości elektronicznej? A na brak zgody na taką instalację informuje, że poniesiesz tego skutki, że będziesz odpowiadał za utratę pieniędzy?

Podczas rozmowy przekonuje, że Twoje pieniądze nie są bezpieczne, bez interwencji „pracownika działu technicznego”?

Wypytuje przy tej okazji o Twoje dokumenty, zwyczaje zakupowe?

Możesz być pewny, że to oszustwo! Przestępcy potrzebują tych informacji, by dostać się do Twoich pieniędzy z rachunku, a nawet ukraść Twoją tożsamość, by móc potem zawierać umowy kredytowe w Twoim imieniu.

Pamiętaj, że oszuści, aby wzbudzić swoją wiarygodność, mogą nawet podszyć się pod prawdziwy numer telefonu z Banku. 

Jak możesz zatroszczyć się o siebie, gdy otrzymałeś telefon od oszusta?

  • Rozłącz się.
  • Upewnij się, że istotnie połączenie zostało przerwane.
  • Zadzwoń do Banku na nr telefonu dostępny na stronie internetowej Banku i przedstaw sprawę.
  • Zgłoś sprawę organom ścigania, gdy ujawniłeś poufne informacje o sobie lub zainstalowałeś aplikację wskazaną przez oszusta.
  • Przed ponownym korzystaniem z bankowości internetowej –  przy użyciu nowych środków dostępu – upewnij się, że urządzenie, z którego korzystasz jest wolne od wszelkich podejrzanych instalacji oraz zabezpieczone aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.

Klienci zwykle czują, że rozmowa z rzekomym pracownikiem nie odpowiadała standardom instytucji, którą jakoby reprezentuje oszust, była nietypowa a zadawane pytania powodowały dyskomfort.
To intuicja – zaufaj jej. Nie ujawniaj swoich poufnych danych, zadbaj o siebie i nie daj się oszukać!


Uwaga na wiadomości z fałszywymi linkami do usługi wysyłki przez OLX!

Pamiętaj, że OLX nie generuje linków do opłacenia zakupu, czy do podania danych do otrzymania płatności za oferowany przez Ciebie przedmiot. Jedyną stroną, do której przekierujemy Cię podczas finalizacji Płatności OLX, jest Dotpay – za jej pośrednictwem realizowana jest wpłata.

 


26.11.2020 Ostrzegamy o kolejnych oszustwach w internecie

  • Najpierw pomyśl, potem… nie rób!

Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnego serwisu internetowego np. OLX? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:

 

Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.

  • Nie klikaj!  

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!

  • Zadbaj o to, na co masz wpływ

Wielkimi krokami zbliżają się Święta, a więc czas wzmożonych zakupów. Bądź uważny i ostrożny w tym, gdzie kupujesz. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. Przed transakcją sprawdź opinie o sklepie i o sprzedającym. Sprawdź także, gdzie ewentualnie będziesz mógł złożyć reklamację oraz w jaki sposób będziesz mógł skontaktować się ze sprzedającym w razie napotkanych problemów.

Koniecznie zapoznaj się z ostrzeżeniami Związku Banków Polskich:  www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bezpieczne-zakupy-przez-internet